Как се прави справка по номер на изпълнително дело

До 2022 г. основно можеше да се правят проверки за образувани и висящи изпълнителни дела. Физическите, юридическите лица и търговците и сега имат възможност да извършват проверка за изпълнително дело чрез Централния регистър на длъжниците. Услугата може да се осъществи при всеки частен съдебен изпълнител в страната, като таксата от 2023 г. е 24 лв. Проверка може да се извърши и онлайн на сайта на регистъра.

Миналата година нещата обаче се промениха, тъй като бе създадена информационна система на съдебното изпълнение (ИССИ), на базата на приетата от Министерството на правосъдието на 17 януари Наредба № Н-1 за информационната система на съдебното изпълнение. Въз основа на нея различните заинтересовани лица могат да извършат справка по номер на изпълнително дело за конкретни действия по процедурата по изпълнение.

В настоящата публикация се спираме на конкретните справки, които може да се направят в системата и как реално могат да се осъществят те. Разглеждаме и каква е разликата между проверките в ЦРД и тези в ИССИ.

Разлики между проверка на изпълнително дело в ЦРД и ИССИ

В ЦРД основно може да се получи информация относно това дали за дадено лице (физическо, юридическо или търговец) има данни за образувани изпълнителни дела. Тя не носи конкретна информация по движението на делото и извършените по него изпълнителни действия. Съответно тук не се касае за проверка на изпълнително дело по номер, тъй като лицето, което иска справката реално не е запознато с това дали има изпълнително дело срещу него.

От друга страна ИССИ предоставя възможност за няколко вида справки, които касаят конкретни действия в рамките на изпълнителното производство. Така например взискателят или длъжникът по изпълнителното дело може да направи справка за наложените възбрани върху имуществото на задълженото в процеса лице.

Как да проверя изпълнително дело в ИС за съдебното изпълнение

Първо, трябва да посетите страницата на Информационната система на съдебното изпълнение. В графата „услуги“ следва да маркирате „електронни услуги“  след това „заявяване на електронни услуги“. Това ще ви отведе на страница с предлаганите онлайн възможности за справка. В него е обяснено каква информация дава всяка една от справките.

Услугите са платени. За да можете да се възползвате от тях е необходимо да разполагате с квалифициран електронен подпис. Устройството трябва да бъде включено, за да може да завите съответната административна услуга. Попълва се формуляр по образец, който след това се прикачва в системата.

Информацията, която може да се достъпи обхваща периода след 1 ноември 2022 г.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Пон – Пет: 09.00 – 18.00 ч
ул. „Бачо Киро“ № 5, гр. София
Нагоре
call us icon